Miskraam

Vaginaal bloedverlies en lichte menstruatieachtige pijn kunnen het eerste teken van een miskraam zijn.

Meestal komt een miskraam na de eerste tekenen van bloedverlies binnen een paar dagen op gang, soms duurt dit nog een week of zelfs een paar weken. Opbouwend ontstaat krampende pijn in de baarmoeder en neemt het bloedverlies meer, zoals bij een hevige menstruatie.

Na enkele uren wordt de vruchtzak uit de baarmoeder losgelaten. De miskraam heeft dan plaatsgevonden. De vruchtzak is herkenbaar als een blaasje gevuld vocht en een vliezig omhulsel dat gedeeltelijk met roze vlokken is bekleed. Vaak komen ook bloedstolsels vrij, die meer donkerrood en glad zijn.

Na het verliezen van de vruchtzak en stolsels is de pijn meestal meteen weer over. Het bloedverlies wordt snel minder en kan je vergelijken met de laatste dagen van de menstruatie.
Bel mij meteen op als de miskraam achter de rug is om mij daarvan op de hoogte te brengen.

Oorzaak miskraam
De oorzaak van een miskraam is bijna altijd een afwijking in de chromosomen die toevallig is ontstaan bij de bevruchting van de eicel. Dit leidt tot een stoornis in de aanleg van de zwangerschap waardoor de zwangerschap niet verder kan groeien en wordt afgestoten.

Voorkomen van een miskraam
Een miskraam voorkomen is niet mogelijk. Wil je na een miskraam opnieuw zwanger worden dan is het wel verstandig om zo gezond mogelijk te leven. Dit betekent gezond en gevarieerd eten, niet overmatig drinken, niet roken en geen medicijnen innemen zonder overleg. Er wordt geadviseerd om 0,5 mg foliumzuur te nemen. Foliumzuur vermindert niet de kans op een miskraam, maar wel de kans op het krijgen van een kindje met een open ruggetje.

Wanneer is het verstandig om mij te bellen

• Wanneer je hevig bloedverlies hebt.
  • Bij langdurig en veel bloedverlies: het kan gevaarlijk worden, zeker bij klachten van sterretjes zien of flauwvallen.
  • Bij aanhoudende klachten: als na een spontane miskraam of curettage krampende pijn en/of veel bloedverlies blijft bestaan, kan dit betekenen dat de miskraam incompleet is.
  • Bij koorts: temperatuur boven de 38 graden tijdens of kort na een miskraam.
  • Bij ongerustheid: altijd als je ongerust bent over het verloop van de miskraam of wanneer je de behoefte hebt om er even over te praten. praktijk